Ben van Hengstum

Ben van Hengstum
Directeur

"Innovatie? Wat is innovatie? Wij bouwen slimme software voor dito notarissen, maar wél met bestaande, solide technologie. "

Ik heb een achtergrond in de ICT, met pc-service en netwerken. Mijn start in de juridische branche was met digitale dicteeroplossingen, met name voor de advocatuur. Toen ik in 2007 instapte bij Devoon, was het met zo'n zeven mensen een klein bedrijf maar ik zag veel potentie. Ik heb me vastgebeten, en sales, marketing en het management opgepakt. Om het product te leren kennen ben ik eerst samen met John Lugten demo's gaan geven. Maar al heel snel heb ik gezegd: concentreer jij je op de ontwikkeling en laat mij de marktbewerking doen.

Bijna 25% van de markt
Na een wat moeilijke start kwamen er uiteindelijk toch steeds meer opdrachten binnen. We zijn gegroeid van 33 klanten toen naar zo'n 120 nu. Dat lijkt niet veel, want er zijn ruim 600 kantoren in Nederland. Wij scoren echter vooral goed bij grotere notarispraktijken. Als je naar het aantal gebruikers kijkt, werkt nu toch wel zo'n 25% van het notariaat met onze software: NEXTassyst. Dat geeft mij ook meteen de meeste bevrediging. Ik vind het ontzettend spannend dat deze professionals ons vertrouwen en hun hele onderneming aan onze producten ophangen. Net als John vind ik het cool om te zien hoe ons pakket kantoren verbetert door ze slimmer te helpen werken. Niet voor niks noemen we NEXTassyst: slimme software voor de notariële praktijk.

De complexiteit van het notariaat
Overigens is die slimmigheid vooral te danken aan John zelf, die de processen van de notaris ontzettend goed kent en daar heel analytisch en pragmatisch naar kan kijken. Het is ingewikkelde materie, vol bijzondere dingen die moeten gebeuren. Inzage van registers, produceren van akten. Het is erg nuttig voor een notaris als je dat allemaal kunt automatiseren.

Kijk, iemand die radio's verkoopt, heeft te maken met inkoop, verkoop, logistiek, relatiebeheer en dat is het wel zo'n beetje. De notaris heeft allemaal verschillende processen. De overdracht van een huis is heel anders van een testament opstellen, een BV oprichten of een boedel afwikkelen. Wat wij voor de notaris doen is écht automatiseren. Processen en handelingen tot in detail bestuderen, kijken wat de computer kan overnemen en dat vervolgens ook bouwen. Als dat lukt, kan ik daar nét zo blij van worden als onze klanten.

Geen innovator maar ondersteuner
Wat de toekomst brengt? Ik heb geen glazen bol. Maar ik weet zeker dat het notariaat erg gaat veranderen. Net zoals dat in de afgelopen jaren is gebeurd. Wat ik ook kan voorspellen is dat wij alert blijven, meebewegen en alle veranderingen faciliteren die onze klanten - al dan niet gedwongen - doormaken. Kijk, ze zeggen wel eens dat de technologie een beroep verandert, maar dat is onzin. Als het notariaat verandert, zorgen wij ervoor dat het ook makkelijk kan. Veel automatiseringsbedrijven scheppen op dat ze zo innovatief zijn. Dat is gewoon niet juist. Je innoveert niet echt. Je gebruikt bestaande, solide en bewezen technieken om processen te automatiseren. Daarbij moet je de technologie alleen maar zó goed kennen, dat je er alles mee kunt maken wat de klant nodig heeft.

Slimme software...
Dat is ook de kracht van Devoon, en met name John. Die kan echt alles maken. Hij verzint superleuke oplossingen die het gewoon doen. En ook makkelijk doen, want als iets met één klik kan in plaats van met twee, dan past hij het aan. Een voorbeeld: als je in het systeem een rechtspersoon aanmaakt, doe je dat natuurlijk via de koppeling met de KvK. En het toevoegen van de bestuurders voor de vertegenwoordiging gaat dan weer met een paar klikjes. Direct uit de KvK en GBA. Werkelijk briljant. En dat scheelt veel tijd op een kantoor. Kleine dingen, maar oh zo bevredigend voor de gebruiker.

...vraagt om proceskennis
Softwareontwikkelaars zijn vaak wat lui. Ze doen wat de klant vraagt, zelfs als die klant niet de juiste vragen stelt. Waar onze ontwikkelaars in uitblinken is dóórvragen vanuit bestaande kennis van het proces. Een klant komt met een vraag bij mij, die ik doorspeel aan John. Die komt dan meteen met 100 wedervragen. Heb je ook daaraan gedacht? En wat dan met die regel? En kan het niet met die bestaande tool? Dat lijkt soms wat vermoeiend, maar het leidt wél tot de beste - of liever de meest bruikbare - software in de branche. NEXTassyst. Onthoud die naam, haha.