Van Mourik & De Bie Notarissen

"Ik wist precies wat ik wilde. Assyst kon zelfs nog wat meer."
— mr. M. van Mourik

"Een jaar of twee geleden hebben wij besloten de automatisering van ons kantoor serieus aan te pakken, want met het vorige pakket was niet veel mogelijk. Ter oriëntatie hebben we in eerste instantie drie pakketten vergeleken. Ik wist precies wat ik wilde. Assyst kon zelfs nog wat meer. Het had de meeste mogelijkheden, is gebruiksvriendelijk en was ook nog eens vriendelijk geprijsd. Dus die afvalrace was snel beslist.
Vanaf het eerste contact tot en met de installatie heeft een jaar geduurd. We hebben tegelijkertijd de complete hardware vervangen en zijn overgegaan naar een netwerk met Terminal Server, en ook een nieuw besturingssysteem. En assyst natuurlijk. Al onze oude dossiers moesten omgezet worden naar het nieuwe systeem. Gelukkig had onze systeembeheerder, Levix Automatisering, al eerder met Devoon een vergelijkbaar project uitgevoerd. Daardoor liep alles zeer gesmeerd. De planning is redelijk goed gevolgd, met een schaduwopstelling en een snelle conversie.

De overgang liep verrassend gesmeerd. Op een gegeven moment stonden de twee systemen naast elkaar. Op een vrijdag zijn we gestopt met het oude systeem en maandag begonnen met assyst. Ik had verwacht dat nog wel het een en ander mis zou gaan, dat we misschien een paar dagen uit de lucht zouden zijn, maar dat viel reuze mee. Natuurlijk moest iedereen wennen, leren hoe dossiers in te voeren en dergelijke. Maar alles deed het gewoon. Ook doordat ze er zo goed bovenop hebben gezeten. Er was één probleempje. Iets met het invoeren van postcode of namen in Word, wat dan niet goed geconverteerd werd. Maar ook dat is opgelost.

Alles wat ik van het systeem verwacht had is waargemaakt. Er is meer integratie met allerlei registers, je kunt informatie op diverse manieren opslaan, verzenden en ontvangen. Er liggen koppelingen met het Kadaster, registers, akten en brieven. En als er toch eens een probleempje is - er gaat bijvoorbeeld iets mis in de koppeling tussen assyst en het financiële pakket AFAS Profit - dan wordt dat steeds vlot opgelost.

Wat het meeste in het oog springt van assyst is dat je een heel handig overzicht hebt. In andere programma’s heb je op een gegeven moment allemaal schermen van losse functies open staan. Er komen steeds meer functies bij en je moet het ene scherm sluiten om het andere te kunnen openen. In assyst heb je één scherm van waaruit je steeds heen en weer kunt naar verschillende functies zonder dat ooit gegevens verloren gaan. Wat je eenmaal in één functie hebt ingevoerd, is direct overal beschikbaar. Dat vindt iedereen een groot voordeel.

Qua prijs is het heel netjes. Ik ken systemen die twee keer zo duur zijn maar die er zeker niet bovenuit springen qua functionaliteit. En ook qua service zijn we er op vooruit gegaan. In het programma zelf zit een module om de helpdesk aan te spreken. Je krijgt dan per mail een bevestiging en meestal binnen 24 uur wel een oplossing aangereikt. Bellen kan natuurlijk ook. Devoon is in alle opzichten prima bereikbaar.”